Travel | Sint Maarten | Spectaculaire landingsbaan

Het ticket naar het Caribische gebied was geboekt en we vlogen op Sint Maarten.
Dit eiland heeft denk ik wel de spectaculairste landingsbaan die ook nog heel kort is, zo’n 2180 meter!
Het vliegveld ligt pal achter het strand van Maho Beach, wat voor bijzondere taferelen zorgt.
De landing is dan dus al ruimschoots ingezet, ook omdat de baan zo kort is, moeten ze hier optimaal gebruik van maken en dus zo vroeg mogelijk het asfalt raken.
De vliegtuigen razen tussen de 10 en 20 meter boven het strand en dus boven de mensen die hier bruin aan het bakken zijn op hun bedje.
Je hebt het gevoel dat je die grote kisten bijna aan kunt raken, wat eigenlijk ook zo is.
Regelmatig had ik al beelden op tv voorbij zien komen waarbij toeristen op het strand staan, met een enorm vliegtuig boven hun hoofd.
Dit vond ik er altijd enorm indrukwekkend uitzien, maar ook wel vreemd! Het leek bijna trucage. Dat wilde ik dus met eigen ogen gaan zien.

Met een Boeing van KLM vlogen we rechtstreeks naar het eiland.
Van te voren had ik gelezen dat de landingsbaan eigenlijk alleen geschikt is voor kleine en middelgrote vliegtuigen! oké dan! Fijn dat je dan in een 747 zit!
Naarmate we dichterbij kwamen begon het te kriebelen, reuze benieuwd hoe het er vanachter het vliegtuigraampje uit zou zien om zo dicht boven de mensen te vliegen.
De landing wordt boven een turquoise blauwe zee ingezet en je hebt het gevoel dat je daar in gaat belanden, zo laat vlieg je er overheen.
Ook zie je al regelmatig zwemmende mensen voorbij komen onder je en omdat je weet wat er gaat komen blijf je extra goed opletten en ineens doemt het strand onder je op.
Het staat er vol met zwaaiende, springende en fotograferende mensen, iedereen wil dit spektakel meemaken.
Wat is dit apart om te zien maar als je met je ogen knippert is het weer voorbij en raken de wielen het asfalt, de remmen worden meteen vol ingezet.
Aan het einde van de landingsbaan staat een berg en tja, die gaat echt niet aan de kant, dus de piloten hebben niet veel keus.

Eenmaal aangekomen op het eiland zijn we ontzettend nieuwsgierig geworden naar het strand waar we de vorige dag overheen zijn gevlogen.
Daarom rijden we nu zelf naar deze plek om ook vliegtuigen te spotten!
En je raadt het al, we zijn niet de enige!
Dit hele spektakel is zo’n enorme toeristische attractie geworden dat er zelfs borden hangen met de vluchttijden van aankomende en vertrekkende vliegtuigen!
Logisch, als ik daar mijn strandtent had zou ik waarschijnlijk hetzelfde doen!
We strijken neer op het terras en genieten van het prachtige uitzicht onder het genot van een hapje en drankje.
De eerst volgende landing is pas over een uur dus dat komt mooi uit.
Helaas landen er deze middag geen Boeings van KLM of Air France meer en mogen we het doen met wat kleinere modellen.

Na een minuut of 50 beginnen er een paar mensen zenuwachtig te worden en staan op.
En je kent het gezegde, als er een schaap over de dam is …. binnen enkele seconden is iedereen druk in de weer, alleen wij niet volgens mij!
Blijft mooi om te zien, wat een kuddegedrag er dan ontstaat. We begrepen namelijk van het personeel dat de eigenaar een seintje geeft als het bijna zover is, hij staat namelijk in contact met de piloten en weet precies wanneer het zover is. Geweldig toch.
We drinken rustig onze Piña Colada op en dan seint de ober!
Ver weg in de blauwe lucht zien we een stipje, deze komt steeds dichterbij en dan is daar het moment, hij nadert het strand …..
Je vraagt je inderdaad af of dit wel goed gaat maar omdat je weet dat het zo hoort geloof je het wel.
Wat is dit gaaf zeg! Bijzonder om te zien dat hij zo dicht over de mensen heen vliegt, met onze mond open staan we dit in ons op te nemen.
Het is inderdaad een spektakel! Kun je nagaan hoe dit gisteren geweest moet zijn, toen wij in zo’n groot bakbeest zaten, daar is dit “kleine” vliegtuigje niets bij!

Eigenlijk had ik dus liever dit willen zien:

Sint Maarten

Foto: blog.tjingo.nl

Foto: tickelteksten.wordpress.com

Nadat we dit hebben gezien staat er een vlucht van Caribbean Airlines klaar om te vertrekken.
Dit is een behoorlijk groot toestel. Helemaal leuk.
Als je het strand oversteekt staat er een waarschuwingsbord, het kan erg gevaarlijk zijn om heel dichtbij het hek te gaan staan, door de enorme stuwkracht die de straalmotoren uitstralen kun je gewoon weggeblazen worden!
Maar zo te zien kunnen de meeste toeristen niet lezen en staan ze toch met hun neus tegen het hek aangedrukt … dit blijft me altijd weer verbazen.
Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik zelf ook niet heilig ben en sommige regels net zo goed wel eens aan mijn laars lap, maar niet als er een waarschuwing opstaat!
Zo’n bord staat er volgens mij niet voor niets!
Het vliegtuig staat bijna tegen het hek, de motoren beginnen te ronken, de kerosinelucht is enorm sterk en hangt overal en dan gaat ie, de kracht van de motoren is enorm en met een flinke snelheid gaat rijdt ie die korte baan over! Met nog steeds aan het einde die berg, dus hij moet serieus op tijd en goed de lucht in gaan.
En dat lukt de piloten. Wat geweldig om te zien.

Ondanks deze bijzondere landingsbaan, zijn er nog nooit incidenten gebeurt, tja, alleen dat er een toerist is weggeblazen, maar die stond waarschijnlijk ook naast bovenstaande bord! En ach, als dat alles is …

Heb jij ook wel eens op deze plek vliegtuigen gespot?

Hartje

Daphne | food & flip flops

2 Comments

• Of niet? Echt geweldig, vooral ook als je in het vliegtuig zit. Het vliegveld op Saba schijnt ook heeel kort te zijn, vertelde mijn vriend. Is die op Bali eng of prima te doen? Leuk.